تماس با ما : 22853530-021
  • slider-1483767403124

    ....توزیع در بین سازندگان،شهرک سازان و پروژه ها ....

  • slider-1483609141576

    ...حضور فعال در نمایشگاه های داخلی و بین المللی...

  • slider-1528008499843

    مجله ای ماندگار و پر مخاطب

  • slider-1528008936668
    شماره بهمن مجله ساختمان منتشر شد
  • slider-1484032208937

    ...جریان ساز صنعت ساختمان کشور...

    ...همکارسایت خبری تحلیلی ساختمان - صما...

  • slider-1484031555129

    ...انتشار اپلیکیشن آندروید مجله...

    ...بیش از 44 هزار مشترک الکترونیکی نسخه آنلاین از سراسر دنیا...

پرتیراژ ترین مجله ساختمانی کشور

توزیع گسترده 30 هزار نسخه مجله توسط پست و واحد توزیع مجله در بین مخاطبین تخصصی ، ارسال به بیش از 44 هزار مشترک الکترونیکی و انتشار اپلیکیشن آندروید .

چاپ با کیفیت بالا مجلد

مجله ساختمان با چاپ رول به صورت تمام رنگی و بر روی کاغذ گلاسه چاپ و به صورت مجلد صحافی می شود.

تولید محتوای خبری مخاطب پسند

محتوای خبری مجله به صورت مخاطب پسند و کاملا به روز و 100 درصد اختصاصی توسط تیم تحریریه این مجله ماهانه منتشر می شود. ما همواره آماده شنیدن نظرات شما هستیم.

حضور در نمایشگاه داخلی و خارجی

ما در نمایشگاه هاو همایش های مهم صنعت ساختمان ایران و همچنین نمایشگاه های بین المللی مانند دبی،گرجستان، اربیل عراق، روسیه،تاجیکستان و... حضور فعال داریم .

خوانندگان مجله ساختمان چه کسانی هستند ؟

6541

انبوه سازان،سازندگان شخصی، شهرک سازان، برج سازان

5090

پروژه‌های در حال ساخت ، تعاونی های مسکن ، شهرداری کشور

4714

اعضاءمنتخب انجمن های: ساختمانی- تاسیساتی- پیمانکاری- فنی مهندسی

6412

تولیدکنندگان محصولات ساختمان ، کارخانجات ، شرکت های مرتبط


2500

عاملیت ها و مغازه داران بورس های فروش محصولات ساختمانی تهران

1373

مشاوران برتر املاک و مستغلات،هتل ها،بانک ها،مراکز تفریحی و فرهنگی، ورزشی و هنری

1700

توزیع ماهانه در نمایشگاه ها و همایش های مرتبط با صنعت ساختمان کشور

47410

ارسال نسخه الکترونیکی آنلاین و آپلیکیشن آندروید مجله به مشترکین الکترونیکی

 

 

ماهانه تیراژ 1800 نسخه در کیوسک های مطبوعات منتخب در شهر تهران و مراکز استانها توزیع می گردد

Back-Rah-Amol.jpg

گروه تاریخ مسکن- راه و راه سازی از دیرباز در ایران سابقه دارد چنان که حتی راه های باقی مانده از عصر باستان هنوز هم مورد توجه هستند. به باور بسیاری از کارآگاهان این علم، راه های مزبور با توجه به خاصیت و ویژگی هر منطقه ایجاد شده و راهسازان دوران های قدیم در واقع ایرانشناسان خوبی بوده‌اند.
دره هراز یکی از مهمترین معبرهایی است که از دیرباز جانب جنوبی سلسله کوهساران البرز را به ساحل دریای مازندران متصل می ساخته است. دره مزبور با وجود مسیر سخت و کوهستانی که دارد از دوران های پیش از تاریخ تاکنون همچنان مورد استفاده بوده است.
در عهد اشکانیان و بعد در دوران ساسانیان، راه های کرانه دریای مازندران کم و بیش از مسیرهای کنونی می گذشته و یکی از مهمترین آنها مسیر دره هراز بوده است که ما در اینجا به شرح آن می پردازیم.
در مسیر جاده هراز بعد از آب اسک، هنگامی که به دهانه تونل بزرگراه هراز می رسیم، در سمت چپ جاده در کنار رودخانه، راه کاروانرویی است که از پای صخره کوه و جانب چپ دره می گذرد. پس از طی حدود پانصد متر در این راه کم عرض به محلی می رسیم که حجاری از دوره ناصرالدین شاه قاجار بر روی دیواره کوه کنده شده که در بین محلی ها به نام «شکل شاه» معروف است. راه نامبرده قسمتی از راه کاروانروی عهد صفویه است که در دوره قاجار نیز مورد استفاده بوده و تنها به عرض آن افزوده اند.
همچنان که در حال حاضر راه هراز کوتاهترین راه بین تهران و مازندران و کنار دریا به شمار می رود، در آن زمان نیز راه باستانی موجود در این محل کوتاهترین راه به شمار می آمده است.
نوشته های تاریخی و راه کهن ری- مازندران
در بیشتر کتاب های جغرافیایی و سفرنامه هایی که محققان اسلامی تدوین کرده اند به مسیرهای عمده و راه‌هایی که نواحی مختلف سرزمین وسیع ایران را به هم متصل می ساخته است برمی خوریم. در اغلب این کتاب ها به کهن راه مزبور اشاره شده است.
از جمله در المسالک اصطخری مربوط به قرن سوم هجری چنین نوشته شده است که:
«راه از ری به طبرستان: از ری به برزیان یک منزل سبک است. از برزیان به نامهند (شاید بومهند باشد) یک مرحله بزرگ است. از نامهند به آسک (شاید آب اسک باشد) یک مرحله، از آسک به بلور (پلور) یک مرحله، از بلور به کنازل یک مرحله، از کنازل به قلعه لارز (لار) یک مرحله پنج فرسنگ و از آنجا به فرست یک مرحله شش فرسنگ و از آنجا به آمل یک مرحله». در احسن التقاسیم مقدسی، آنجا که درباره راه های طبرستان گفتگو می کند چنین آمده است: «از آمل به بلور (پلور) می روند یک منزل راه- از بلور به آسک (آب اسک) یک منزل راه، بعد به بامهر (در نسخه بدل بامهند و نامهند که باید همان بومهند کنونی باشد) یک منزل راه. پس به برزیان یک منزل راه. پس به ری یک منزل راه.»
نکته قابل توجه این است که جاده یاد شده حتی مورد توجه سیاحان اروپایی نیز قرار گرفته است. درباره مسیر راه قدیمی تهران-هراز، دو تن از محققان فرانسوی نیز مطالبی دارند. ژاک دمرگان در کتاب خود از این راه چنین یاد می‌کند: «تهران- حصارک- بومهن- چشمه علی- علی آباد- امامزاده هاشم (گردنه) پلور- رینه (کوه دماوند در سمت چپ جاده قرار دارد)- وهنه- محمودآباد- کیالوبند- (گلوبند)- عمارت- آمل.
این جاده مهمترین راهی است که همه کاروان ها از آن می گذرند. این راه چنان که بایستی کم ارتفاع ترین و سهل ترین معابر را طی می کند. از این جاده می توان به هنگام عبور از قلل مرتفع، اختلاف سطح را قضاوت نمود. از طرف دیگر، این جاده باریک تنها راه ارتباطی نیست؛ منتهی دیگران تنها جز در چند ماه از تابستان قابل عبور نیستند. یک جاده از تهران شروع شده، دره مرتفع لار را قطع کرده و در ارتفاع 470/3 متری کتل پلنگ را پیموده و به دره رود نور فرود آمده، از آن برای ورود به ده لامه و دره کنج بیرون می آید. سپس یک گردنه با 400/3 متر ارتفاع و طی سه روز راه به سطح یست مازندران می رسد».
ماکسیم سیرو نیز در کتاب خود درباره راه تهران- مازندران می‌نویسد «مسیری که از دماوند می گذرد و به سوی دریای مازندران پیش می رود، یکی از مسیرهای بسیار کهن ایران به شمار می رود. وجود این گذرگاه بود که انجام مهاجرت های پیش از تاریخ را در منطقه میسر گردانید. دره دماوند گذشته از نقشی که به عنوان دروازه فلات دارد، با توجه به چشمه های آب معدنی واقع در سراشیبی های دوسوی آن و اعتبار مذهبی قلعه و آتشفشانی آن، دارای جذابیتی خاص می باشد.

آگهی شماره آذر

برخی از مشتریان ما