تماس با ما : 22853530-021
  • slider-1483767403124

    ....توزیع در بین سازندگان،شهرک سازان و پروژه ها ....

  • slider-1483609141576

    ...حضور فعال در نمایشگاه های داخلی و بین المللی...

  • slider-1528008499843

    مجله ای ماندگار و پر مخاطب

  • slider-1484032208937

    ...جریان ساز صنعت ساختمان کشور...

    ...همکارسایت خبری تحلیلی ساختمان - صما...

  • slider-1484031555129

    ...انتشار اپلیکیشن آندروید مجله...

    ...بیش از 44 هزار مشترک الکترونیکی نسخه آنلاین از سراسر دنیا...

  • slider-1570862944561

    INFRA  OMAN

  • slider-1570862985908

           

خوانندگان مجله ساختمان چه کسانی هستند ؟

6541

انبوه سازان،سازندگان شخصی، شهرک سازان، برج سازان

5090

پروژه‌های در حال ساخت ، تعاونی های مسکن ، شهرداری کشور

4714

اعضاءمنتخب انجمن های: ساختمانی- تاسیساتی- پیمانکاری- فنی مهندسی

6412

تولیدکنندگان محصولات ساختمان ، کارخانجات ، شرکت های مرتبط


2500

عاملیت ها و مغازه داران بورس های فروش محصولات ساختمانی تهران

1373

مشاوران برتر املاک و مستغلات،هتل ها،بانک ها،مراکز تفریحی و فرهنگی، ورزشی و هنری

1700

توزیع ماهانه در نمایشگاه ها و همایش های مرتبط با صنعت ساختمان کشور

47410

ارسال نسخه الکترونیکی آنلاین و آپلیکیشن آندروید مجله به مشترکین الکترونیکی

 
 
خبرخوان یافت نشد
خبرخوان یافت نشد
خانقاه عبارت‌ است از دیر یا مکانی برای زندگی صوفیان مسلمان؛ علی‌رغم ریشه‌شناسی روشن آن، معنی کلی این واژه مبهم‌ است. این واژه نخستین ‌بار در آثار نویسندگان سده چهاردهم، به ویژه نویسندگان خراسان و ماوراء النهر کاربرد یافت.



-شاه-نعمت-الله-ولی.jpg

عرفان از مهمترین جریان های فکری و معنوی اثرگذار بر هنر ایران بوده است. در طریق تصوف به منظور رسیدن به کمال مطلوب، مراتب و مقاماتی وجود دارد که هر یک از عرفا با توجه به مقام معنوی و میزان دریافت خود از طریقت آن ها را برشمرده و نام گذاری کرده اند .
یکی از جلوه های عرفان در معماری، تاثیر این تفکر در معماری خانقاه است که مراتب عرفان از جمله بیداری، طلب، معرفت، عشق و... به نحوی در معماری محراب، گنبدخانه، سردر، کاشی کاری، حیاط ها و غیره متجلی است و نمونه ای از آن در آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان کرمان متجلی است.
ساخت این مجموعه از نیمه اول قرن نهم (840 هجری قمری) آغاز و طی شش قرن تا اواخر قرن چهاردهم ادامه یافته است. این بنا در ابتدا به صورت یک تک بنا با گنبدی رفیع بر فراز فضایی چهارگوش، درون باغ بزرگی بود که بعدها الحاقاتی به آن افزوده شده است. این عمارت ترکیبی از هنر معماری شش قرن اخیر با تلفیقی از فضای معماری مقبول و باغ سازی بسیار فرح انگیز و صفایی عارفانه است.
نویسنده معاصر، مرحوم دکتر حمید فرزام در کتاب «تحقیق در احوال و نقد آثار و افکار شاه نعمت الله ولی» می نویسد: نخستین کسی که فرمان داد گنبد و بارگاهی رفیع و مجلل بر مرقد شاه ولی بنا کنند، سلطان احمد شاه بهمنی پادشاه دکن هندوستان بود که از مریدان و هواخواهان خاص او به شمار می رفت.
وی می افزاید: کتیبه کهن و تاریخی بسیار گرانبهای سردر مزار شاه ولی که یادگار اخلاص و ارادت بی شائبه سلطان احمدشاه و فرزند او به آن عارف بزرگ است، هنوز هم پس از 5/5 قرن زینت بخش آستانه شاه ولی است. پنج جفت در به عنوان درهای ورودی آستانه که احتمالا در هندوستان ساخته شده و به ماهان آورده شده است، با نقوش هندسی خاتم کاری شده و قطعاتی از عاج فیل در آنها به کار رفته است.
دو مناره بلند به ارتفاع 5/38 متر، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ سردر محمدشاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از جمله قسمت های مختلف آستانه شاه نعمت الله ولی است.

برخی از مشتریان ما